Zmniejszanie piersi

Gigantomastia to przerost piersi, często połączony z asymetrią biustu. Duże i ciężkie, a często również obwisłe piersi przeszkadzają w codziennym życiu, uniemożliwiają uprawianie sportów, wykonywania prac domowych, zniekształcają sylwetkę. Kobieta obarczona ogromnymi piersiami funkcjonuje w nieustannym dyskomforcie, jest narażona na głębokie zmiany postawy.

Mammoplastyka, czyli zabieg zmniejszenia biustu polega na redukcji tkanki tłuszczowej, części gruczołu piersiowego oraz na usunięciu nadmiaru skóry i tkanki podskórnej. Decyzja o radykalizacji tego zabiegu jest wspólną decyzją lekarza oraz pacjentki, a podejmuje się ją na podstawie kilku przesłanek. Zakres zabiegu zależy od upodobań pacjentki, stopnia przerostu piersi oraz jakości jej skóry.

Przygotowanie do zabiegu

Zabieg zmniejszania piersi jest poważną operacją. Przed zabiegiem lekarz powinien zbadać ogólny stan zdrowia pacjentki, przeprowadzić mammografię oraz poddać pacjentkę konsultacji ginekologicznej, która jest niezbędna w przypadku pacjentek przyjmujących antykoncepcję hormonalną, którą powinno się zawiesić w okresie do 3 miesięcy przed zabiegiem. Lekarz powinien przeprowadzić również szczegółowy wywiad na temat przyjmowanych przez kobietę leków, szczególnie antykoagulacyjnych. I jak to zwyczajowo się dzieje przed każdym zabiegiem, pacjentce nie wolno jeść, palić i pić na 6 godzin przed operacją.

Przebieg operacji

Operację pomniejszania piersi wykonuje się w pierwszym tygodniu po miesiączce ze względu na mniejsze ukrwienie piersi oraz niski poziom hormonów. Zabieg trwa od 3 do 4 godzin, a pacjentka poddana jest znieczuleniu ogólnemu.

Chirurg wykonuje nacięcie wokół sutka, wzdłuż piersi oraz wzdłuż fałdu skórnego pod piersią. Po wycięciu części gruczołu i tłuszczu  z piersi, chirurg modeluje kształt sutka i umieszcza go ponownie, uwzględniając przebieg nerwów i przewodu mlekowego.

Specjalistyczne konsultacje oraz informacje dot. zabiegu oraz warunkach kwalifikowania pacjentek do przeprowadzenia operacji pomniejszania piersi można znaleźć na stronie:  http://chirurgplastyczny-krakow.pl/zmniejszanie-piersi/

Rekonwalescencja

Po zabiegu pacjenta pozostaje w szpitalu czy w klinice na obserwacji przez okres jednej doby. Aplikuje się jej w tym okresie silne leki przeciwbólowe. Przez ok. 2 tygodnie pacjentka musi nosić specjalny, chirurgiczny stanik. Już w drugim tygodniu po operacji pacjentka może wrócić do pracy. Zaleca się przez dłuższy okres czasu powstrzymanie od intensywnych ćwiczeń czy wysiłku fizycznego. Co najmniej przez najbliższe pół roku należy unikać opalania.

Blizny pooperacyjne

Po zabiegu zmniejszenia piersi pozostają blizny, tak jak pozostają po zabiegu powiększania biustu. Blizny przebiegają wokół otoczki brodawki, pod brodawką i w fałdzie podsutkowym. Czasami wykonuje się również przeszczepienie okolicy brodawka-otoczka, jednak w tym przypadku mogą nastąpić komplikacje w postaci zaburzeń gojenia czy martwicy przeszczepionej tkanki.

Powikłania:

Najczęściej występujące powikłania to: krwiak, martwica skóry, przejściowa martwica skóry, przedłużony okres gojenia, asymetria. Może wystąpić niedoczulica lub przeczulica, przejściowe zaburzenie czucia.

Po zabiegu należy regularnie poddawać się badaniom USG piersi oraz mammografii. Ograniczać ekspozycje na promienie UV.

Po zabiegu pomniejszenie piersi kobieta nie będzie mogła nigdy karmić piersią.